چند سوال کلیدی
در این مطلب به سه سوال در مورد روابط عمومی پاسخ میدهیم :
روابط عمومی چیست؟
در علوم انسانی بیشتر علوم و مسائلی که ما با انها سر و کار داریم تعریف واحدی ندارند و این امر به دلیل پیچیدگی و دگرگونی دائم علوم انسانی است و به همین دلیل تعریف واحد و ثابتی از روابط عمومی وجود ندارد .
ولی در بیشتر تعاریف به نکات زیر توجه شد :
روابط عمومی فعالیتی برنامه ریزی شد همراه با آگاهی و هدافی خآص است .
روابط عمومی بر طبق استراتژی های سازمان و مخاطبان هدف خود فعالیت میکند.
روابط عمومی به دنبال سودرسانی دو طرف به سازمان و مخاطبان خود است .
روابط عمومی به دنبال ایجاد تفاهم و اعتماد دوجانبه سازمان و مخاطبان است .
روابط عمومی به دنبال تعامل بین سازمان و مخاطبان است .
روابط عمومی به دنبال سازگار شدن سازمان با شرایط و مخاطبان و همچنین تاثیر بر آن ها است .
چرا روابط عمومی به وجود آمده است ؟
از ابتدای تاریخ بشریت که انسان ها برای رفع نیاز های خود با یکدیگر ارتباط برقرار کردند و به دنبال تشویق و تبلیغ در جهت جذب افراد بیشتر برای گروه های خود بودنند تا به وجود آمدن کومت ها و امپراتوری های بزرگ و کوچک و نیاز شاهان به تاثیر گذاری بر روی افراد خود و مردم نیازمند ارتباطات موثر بودنند که این شکل از ارتباطات به سه صورت بود. اعمال ظلم بر مردم مثل تیمور لنگ، آغا محمد خان قاجار و... و مردم داری و عدالت خواهی مثل داریوش کبیر ، کریم خان زند و... و بی توجهی و خودخواهی پادشاهان مثل فتحعلی شاه قاجار
به صورت کلی شاید این پادشاهان نیاز جدی به روابط عمومی و ارتباط با مردم نداشتند ولی تا حد محدودی با مردم ارتباط برقرار میکردند . ولی با تغیر نظام های حکومت داری و شکل گیری جنبش ها و انقلاب هایی در سراسر جهان و اضافه شدن معناهای جدید به ساختار های اجتماعی و همچنین تغیر معنای بسیاری از واژگان اعث شکل گیری بسیاری از نیازها و تخصص ها پیرامون این نیازها شد که میتوانیم شکل گیری علم و رشته ی روابط عمومی را نتیجه ی آن بدانیم
سوال دیگری که از دل این بحث بیرون می آید ین است که چرا ما نیاز به روابط عمومی و ارتباطات داریم ؟
ما در دنیای زندگی میکنیم که تحولات و تغیرات اشیا، تکنولوژی ها، شغل ها، علوم، قوانین وحتی انسان ها و ویروس ها به صورت لحظه ای است . و در دنیای پر از تحول ما نیاز به ارتباطات و آگاه بودن و بروز بودن از هر لحظه ای حیاتی تر است ما مجبور به داشتن ارتباط و روابط با سازمان ها و ارگان ها و نهادهای مربوط به کارهای روزانه ی خود هستیم . همچنین امروزه درآمد بسیاری از مردم وابسته به این ارتباطات است .
اگر بخواهیم از بعد سیاسی هم به این ماجرا نگاه کنیم خواهیم دید که ارتباطات کشورها با یکدیگر میتواند روی منافع مردمان این کشورها تاثیر دارد.
ویژگی های روابط عمومی خوب چیست ؟
روابط عمومی ها با توجه به اهدافی و استراتژی هایی که دارند برنامه ریزی انجام میدهند و بر اساس آن پیش میروند و ما نمیتوانیم ویژگی های واحدی را برای روابط عمومی های تعیین کنیم و آنها را بر اساس این ویژگی ها طبقه بندی کنیم ولی به طورت کلی وئزگی های فردی افرادی که کار وابط عمومی میکنند میتواند در ایجاد یک روابط عمومی خوب کمک کننده باشد
برخی از این ویژگی ها به شرح زیر است:
داشتن وضعیت ظاهری مناسب و آراسته
رعایت ادب و داشتن آداب معاشرت
خوش برخوردی
استفاده از فن بیان
داشتن اعتماد به نفس
به روز بودن در زمینه های تکنولوژی
توانایی کار با نرم افزار ها و شبکه های اجتماعی گوناگون
علاقه داشتن به مطالعه در زمینه های گوناگون
توانایی تجزیه و تحلیل مسائل روز و وضعیت بازار
صبور بودن
وظیفه شناس بودن
و ...
- ۹۹/۱۲/۰۸